V. Šekspīra "Romeo un Džulieta" Dž. Dž. Dž. režijā

Jānis Rubļevskis (koko) // 2012. gada 14. februārī, 10:48 // #Spams

Ar sievu bijām piekdien aizgājuši uz V. Šekspīra superšedevru režisora Dž. Dž. Džlilindžera režisēto "Romeo un Džulietu". Varbūt sākšu ar labo un tad pāriešu uz visu pārējo.

Skatuve un dekorācijas: ir vienkārši nepārspējami kā var ar tādu minimālismu panākt tādu skatuves izmantošanas maksimumu. Patika un ļoti. Tur nekā nebija, bet bija pilnīgi viss, kas nepieciešams. Nav ne ko pielikt, ne arī ko atņemt.

Aktieri un aktiermāksla: viņu dēļ vien ir vērts iet, jo aktierspēle bija pat ļoti laba. Sāksim jau ar to, ka visās Šekpīra lugās ir kaut kādas cīņas ainas un daudzi un dikti mirst. Tad nu te var iet un pamācīties to, kā var iestudēt zobencīņas tā, lai gūtu ticamības efektu. Protams, bija arī kļūdas, bet pie tik piesātinātām cīņas ainām tās var mierīgi norakstīt.
Pārdzīvojumi bija izjusti, tēlojums no cilvēkiem patiess un saviļņojošs. Gribējās, lai Artūrs nedaudz labāk tēlo to, ka ir neredzīgs, bet saprotu, ka viņš tomēr megakrutu mācītāju tēloja. Nu cepuri nost visu aktieru priekšā, kas spēj tik labi nospēlēt tādu (atvainojos) sūdu.

Par slikto: iepriekšējās rindkopas pēdējā vārdā ir agregējušās manas pēdējo dienu pārdomas par V. Šekspīra daiļradi kā tādu. Mēģināšu viņu attaisnot un paskatīties uz to visu nedaudz objektīvāk, lai arī esmu pašlaik diezgan subjektīvs savos izteicienos.

Vissūdainākais ir tas, ka mūsu apziņa ar V. Šekspīra daiļradi tiek piedirsta jau skolā. Līdz ar to, izdzirdot vien par Romeo un Džulietu, meiteņu sirdis sažmiedzas sarūgtinājumā par šo mīlas stāstu, bet vai tas ir labi? Nebūt nav. Nav tāpēc, ka es aizgāju uz izrādi, bet zināju jau iznākumu. Es zināju sižetu, tāpēc gaidīju no lugas kā tādas kaut ko mega krutu, bet neko tādu tur nevar iedabūt. Vispār aizliegtu skolās lasīt un analizēt lugas pirms tās ir redzētas uz skatuves.

Nākamais - nu kāpēc visi uzskata gan Romeo, gan Džulietu par baigajiem cietējiem? Romeo, kas tikko no vienas prom, jau iemīlās otrā? Baigais cietējs? Krāna deldētājs un diletants. Par Džuljetu... Nu naivuma kalngals, bet viņa pie tā nav vainīga. Divu tādu dēļ, kas nespēj panest tā laika smago ģimenisko struktūru, nākas mirt un ciest citiem cilvēkiem. Nu kāpēc te par cietējiem kā vienmēr uztaisa nepareizos?

Dialogi: pat tajā laikā, kad uz skatuves notiek skaistas horeogrāfijas radīts krāšņums, dialogi sačakarē visu. Uznāk miegs un gribās kafiju. Man priekšā vienš čalītis atlūza. Es arī būtu atlūzis, ja sieva nebūtu iebakstījusi sānā.

Objektīvi subjektīvais skatījums par Šekspīra lugu tik augsto novērtējumu: uzskatu, ka literāri varētu būt ļoti labi darbi. Nestrīdēšos ar literātiem - zinu, ka viņi zina labāk. Es pat pieļauju, ka viņa darbi ir augstākais, ko vispār tajā laikā varēja sarakstīt, bet kāpēc tie patika cilvēkiem? Redz tur es varētu sniegt īsu un lakonisku atbildi: viņiem visiem patika traģikomēdijas. Mūsdienu tēlojumā šī luga ir traģēdija, bet tajos laikos es smieklos vārtītos pa zemi. Kāpēc? Tāpēc, ka toreiz tēlot teātrī drīkstēja tikai vīrieši. Nu kas var būt smieklīgāks par to kā viens tēvainis lenc otru tēvaini, bučo viņu un atzīstās mīlestībā? Ja jau Dž. Dž. taisīja versiju, kas ir praktiski autentiska vecajam - nesačakarējot Šekspīru - tad vajadzēja arī izmantot tikai džekus. Iespējams, tad es būtu apmierināts arī ar pašu Šekspīru.

Vērtējums: aktieriem 9 un 10 no 10, jo bija gan pārdzīvojums, gan cīņas ainas, gan sadzīves ainas un patiess to laiku attēlojums. Dekorācijām 9 no 10 - superminimālisms maksimumā ir ideāls (būtu 10, ja es neticētu skaistajam un negaidītu kaut ko vēl labāku nākotnē). Šekspīram mūsdienās: 3. Kā teiktu Agris Daņiļēvičs: "uzaudzē muskuļus un patrenējies zālītē!"

Komentāri

Paud savu subjektīvo viedokli:

Visi lauki (izņemot interneta vietni) aizpildāmi obligāti!
E-pasts publiski netiks parādīts.
Zinot vairākumu, komentāros tagi netiek atrādīti kā tagi. Linki automātiski pārveidosies par spiežamiem (cerams).
Bloga īpašnieks patur tiesības ļaunus komentārus dzēst vai pārveidot cilvēkiem patīkamākā formā, bet tajā pašā laikā neatbild par komentāru saturu.